3 november

4 november 2022 - Ouahat Sidi Brahim, Marokko

Na een super leuke dag in de duinen staat de rit naar Marrakech vandaag op het programma. Na Agadir was de keuze via de snelweg (met veel snelheidscontroles) of via het Rif gebergte (alleen 2x zolang en 9 uur rijden). We kozen voor het Rif gebergte, want daar hadden we al zoveel verhalen over gehoord. Maar wat een prachtige rit! We hebben genoten! De dorpjes van de Berbers gaan qua kleur helemaal in het landschap op, het lijkt wel of de huizen een schutkleur hebben. De weg had talloze haarspeldbochten en eenmaal wat hoger in het gebergte stonden op diverse punten restaurantjes met prachtige vergezichten. Om te concurreren stonden er langs de kant grappige borden bij. Eerst Restaurant met uitzicht , daarna Restaurant met mooier uitzicht, de volgende Restaurant met beste uitzicht. Etc. de superlatieven kwamen te kort, des te hoger je reed. De temperatuur in de bergen is natuurlijk ook lager dan we gewend waren, en dat zie je ook aan de kleding van de bewoners. Na een lange rit dwars  door de bergen (ongeveer 175 km) kwamen we na weken de eerste toeristische attractie weer tegen. Je kon op een veldje op kamelen rijden. Het kwam als een poppenkast binnen, en niet veel verder de eerste stalletjes langs de weg met toeristische potten en schalen en andere merchandise. Een kleine cultuurschok…

En toen naar het hotel. Hier wachtte een verrassing. Een super de luxe paleis. Onze kamer was een eigen huisje met een omheinde privé tuin met een eigen zwembad! En zo ontzettend luxe ingericht, zo’n luxe hotel heb ik nog nooit gehad. Ook het hoofdgebouw was waanzinnig. Uiteraard ook heerlijk gegeten, tja als je kreeft met een heerlijke bisque aangeboden krijgt … Na het eten nog even zwemmen in ons privébad en het was weer een fantastische dag.

1. Mariette:
    4 november 2022
    Wat goed dat jullie voor de tocht door het Rif gebergte hebben gekozen! Die is fenomenaal. En dan slapen in een paleis. Prachtige foto’s. Hier wil je nog wel even blijven of gewoon een keer terugkomen.
  2. Eric:
    4 november 2022
    Prachtige rit , goede keuze om niet via het asfalt te rijden. Marokko is een prachtig land.
    En dat paleis dan…….. waanzinnig
  3. Sancia:
    4 november 2022
    Heerlijk cadeautje, lijkt mij, zo’n mooi paleis als afsluiter van de lange rit!
  4. Tijmen:
    4 november 2022
    Geweldig jongens!! Het Rifgebergte is heel karakteristiek! Marrakech is een bruisende stad. Iets dat je in Koningsstad Fez ook zult herkennen. Een vrije dag toch in Fez? De route van Marrakech naar Fez is ook geweldig. Jullie zullen morgen ook genieten! Veel mineraalverkopers onderweg etc.
    Leuk om weer Frans te spreken en een bisque te kunnen eten!
    Bonne route!
  5. Folkert:
    4 november 2022
    Geweldige mooie trip, Marokko is zo mooi en heel divers qua landschap ook. Mooie dag dus weer vol met bezienswaardigheden. Dan tot slot jullie super mooie hotel, een kers op de taart.
  6. Lex en Joke Burgersdijk:
    4 november 2022
    Eindelijk weer een stuk waar we over kunnen meepraten. Ooit een rondreis gemaakt in die omgeving. Marrakech is heel traditioneel en goed voor een 1000 en 1 nachten gevoel.
  7. Corstiaan:
    4 november 2022
    Hier al genoeg asfalt toch ? Wat goed dat jullie binnendoor zijn gegaan en weer een mooi stuk van de wereld hebben ontdekt! En een luxe hotel ......... heerlijk! Geniet van elkaar.
  8. Greg Kearney:
    4 november 2022
    The luxury hotel was amazing, and such a reward for all you have been thru in your travels.
    Glad you were able to enjoy and get some relaxation.
  9. Liesbeth Wijnschenk:
    4 november 2022
    Lekker zo'n 1000 en nacht sprookjeshotel... geniet ervan!