6 november

7 november 2022 - Sotogrande, Spanje

Vandaag nemen we afscheid van Afrika en gaan we aan de laatste etappe van de reis beginnen. Vanaf Fes is een prachtige bergweg naar de boot. Hoe je de routeplanner ook instelt, deze route komt er gewoon niet uit. Maar oh, zo de moeite waard. Prachtige vergezichten, veel ezelkarren met watertanks en kleine dorpjes. Verder ook lange stukken met vele velden met olijfbomen en soms wijngaarden. En opeens rijdt je langs de middellandse zee ♥️. Dat is raar. Al die tijd de atlantische oceaan en nu de middellandse zee. We gaan de grens over in Ceuta. Een Spaanse enclave in Marokko. Dat nam toch nog wel wat tijd in beslag. Auto’s moeten open, achterin moet je kisten opmaken, en drugshonden besnuffelen de auto. Uiteindelijk mag je door en staan de vlaggen van de EU en Spanje je te verwelkomen. Ceuta is modern met mooie oude gebouwen. Dan de Ferry op. Een relatief kleine boot. De overtocht duurde ongeveer anderhalf uur. Je ziet Gibraltar voor je opdoemen. Roy zei dat het voelde alsof je van een boot te stapt en het vasteland weer onder je voeten voelt. We rijden nog een klein stukje in Spanje en zien in Soto Grande een prachtige zonsondergang. Het werd een feestelijke tapas avond waar we afscheid namen van een deel van de groep.

1. Lex en Joke Burgersdijk:
    7 november 2022
    Het zal wel even wennen zijn om in een welvarend geciviliseerd land terug te keren. Misschien ook wel blij om te beseffen hoe goed wij het hebben in tegenstelling wat jullie onderweg zijn tegengekomen.
  2. Ben Mulder:
    Annelies, Roy.
    Wij hebben genoten van jullie reisverslagen en gaan die zeker missen. Wat hebben jullie veel meegemaakt. Het zal thuis zeker nog wel even duren voor dat jullie kunnen verwerken.
  3. Folkert:
    7 november 2022
    Hoi Annelies en Roy, zo weer in Europa dus, kom een bakkie halen, wij zitten in Noord Spanje, camping Alcosebre, die kennen jullie van de Pyreneeën tour dit jaar. Nu al het zand afschudden en rijden over strak asphalt.
    De herzieningen komen weer tot leven straks als jullie verhalen vertellen aan kids en vrienden. Wat een prachtige reis een adventure of a lifetime zou ik zeggen. Super gedaan. Straks foto's en videobeelden om alles weer opnieuw te belevenis.
    Goede reis en Alcisebre?? Wie weet.
    Groetjes
  4. Greg Kearney:
    8 november 2022
    I will second the comments from Folkert and Joke and Lex.
    A fantastic journey and so glad to be home.