26 oktober

27 oktober 2022

Midden in de nacht een update. Het 24-uursshow team dat vooruit rijdt (nadat wij al lagen te slapen), moesten zij wel weer door om de grens naar Guinee te regelen. Ze kregen echter een politie controle. Die meende dat het te onveilig was om door te gaan. Met escorte zijn ze terug gebracht naar ons hotel. De hele groep (dat was de nachtelijke update) moest de volgende ochtend om 6 uur klaar staan. We zouden met politie escorte door Ivoorkust naar de grens met Guinee gebracht worden. Pff jeep voor en jeep achter door de drukke stad, rood licht negerend in konvooi. Plassen, tanken en tol was natuurlijk een bezoeking met totaal 22 auto’s. Na een paar uur weer oponthoud. De politie teams reden uit hun district en nieuwe teams kwamen ons begeleiden. Dat is dus op die manier 6 x zo gegaan. Het tweede team reed gemiddeld 45 km per uur. Het derde team 100 km per uur. Het vierde team reed met zwaailichten. Het vijfde team had zo’n slechte auto dat die vervangen moest worden. Het schoot niet op 😫. De natuur was prachtig, schitterend landschap, maar even stoppen en rondkijken was er niet bij. Gelukkig konden we wel alle irritante roadblocks snel passeren. Er werd zelfs door de agenten van de roadblocks gesalueerd naar ons. Nou ja.

We waren uiteindelijk pas om 19:00 bij de grens van Guinee. Maar ja eerst uitstempelen uit Ivoorkust. Regel voor regel, duurde dus lang. Gelukkig stond er (uiteraard) tv aan met Ajax -Liverpool. Ongelofelijk. Ook ongelofelijk; er vlogen mega grote neushoorn? torren op het licht af. En vielen terstond ter aarde. Het krioelde er van deze torren. Uiteindelijk klaar en konden we 2 km verder rijden . Je komt voor het touwtje dat de grens met Guinee aangeeft. Daar zou het ook nog even duren. De organisatie besloot van de nood een deugd te maken en maakte op de grens een grote pan pasta. Heerlijk. Om 23:00 ging het touwtje naar beneden. Het hotel zouden we nooit meer halen.  Na 500m hebben we op het plaatselijke voetbalveld een kampement opgeslagen en zijn na weer een lange dag gaan slapen.

1. Folkert Kromkamp:
    27 oktober 2022
    Pfff wat weer een verhaal en ongelooflijk lange dag. Zoveel auto's heeft zo ook nadelen, daarom is mijn groep 4wd in door mij georganiseerde adventures ook maximaal 7 a 8 inclusief mezelf. Maar goed zo te lezen is de organisatie wel goed toegerust en doen ze alles om jullie reis zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Dagen zijn eigenlijk veel te lang. Maar jullie beleven wel van alles zo.
    Het is een mega avontuur, prachtig om te doen en mee te maken.
    Groetjes Folkert
  2. Tijmen:
    27 oktober 2022
    Eindelijk de erkenning die jullie met deze reis verdienen:
    Er wordt gesalueerd als je langrijdt! En je wordt met alle egards van een vorst door Ivoorkust geleid.
    Dat zal nog wel een extra (meerwerk) rekening opleveren 😉. Maar fijn dat jullie veilig op het voetbalveld staan.
    Wel jammer dat Ajax verloren heeft met 3-0.
    Gelukkig is het nog steeds niet saai. Elke nieuwe dag brengt weer nieuwe avonturen met zich mee🤣. Je staat wel te stralen tussen de politie-agenten😘.

En morgen gezond weer op!
    Liefs voor de meeste avontuurlijke opa en oma😘
  3. Rob en Norma Vermeulen:
    28 oktober 2022
    Annelies, compliment voor je fantastische reisverslagen. Dat kost toch heel veel energie???
  4. Liesbeth Wijnschenk:
    28 oktober 2022
    Daar ben ik ook geweest in Guinee, bijzonder aardige mensen vond ik!
  5. Pascale:
    29 oktober 2022
    Zo te lezen zijn jullie na deze reis toe aan vakantie…..😂🤣