16 oktober - grens Nigeria

19 oktober 2022

We moesten vanochtend om 6:00 klaar staan. We zouden militaire begeleiding krijgen naar de grens. Pff een commandant en een jeep met soldaten voorop en een jeep met soldaten achteraan. Zwaar bewapend met mitrailleurs. Hoe eng. Bij de plaspauze verspreidden ze zich in het veld voor, om en achter ons.
CNN had melding gemaakt dat de rivier die we over moesten overstroomd was. Dus de route werd daaraan aangepast, en we zouden naar de oorsprong van de rivier rijden om naar de andere kant te komen. Dat betekende een flinke omweg. Helaas waren de profielen van de banden van de jeep van de commandant niet zo goed als de onze, dus binnen de kortste keren zat hij vast. Om bij de bovenloop van de rivier naar de overkant te gaan, moesten we een stukje door de rivier en direct daarna een steile helling naar boven. Door de blubber werd die steeds kapot gereden, dus dorpsbewoners hielpen na iedere auto de weg weer een beetje berijdbaar te maken.  We reden door vrolijke dorpjes, voornamelijk moslim bewoners.
De weg was door de regen glibberig geworden en op een gegeven moment gleed onze auto naar de zijkant van de weg.  Met een lier hebben ze ons losgetrokken, dus liep het verder goed af. Wellicht wat krassen op de auto en een verloren spatbord. Om 11:30 u bij de grens. De militairen namen nog wat foto’s van ons en vertrokken weer.
Tussen de grensposten in allemaal huisjes en mensen. We werden uitgenodigd om de kerk te bezoeken. Daar had ik toch een ander beeld van een kerk. Afijn, een huisje (volgens haar net niet) met wat stoeltjes en een grote TV. Een dominee was op de tv aan het preken. Er zaten diverse kerkgangers. Volgens die vrouw was de dominee een soort God, hij kon mensen genezen, ook mensen die niet meer konden lopen, liet hij weer lopen.
Pas om 14:00 u. reden we Nigeria binnen. Direct een heel ander landschap, weidser, prachtige vergezichten, ook hier weer heel vriendelijke mensen, allemaal zwaaien als je langskomt. Het vervolg van deze dag komt iets later (internet is slecht en traag).

1. Lex en Joke Burgersdijk:
    19 oktober 2022
    En alweer hebben jullie een paar onvoorstelbare ervaringen opgedaan, confrontaties met mensen die feitelijk tot de hoeksteen van de samenleving behoren. Hoe anders als je weer een grens oversteekt naar een ander land, maar ook voor de bewoners zijn jullie een bezienswaardigheid.
  2. Elin:
    19 oktober 2022
    Bijzondere belevenissen, wat maken jullie een hoop mee! Zo anders dan hier.
  3. Pascale:
    19 oktober 2022
    Heerlijk 3 verhalen achter elkaar kunnen lezen. Het lijkt erop hoe Noordelijk hoe vriendelijker… Misschien is er meer hulpgelden naar het Noordelijk deel van Afrika gegaan? Aangezien jullie in elk dorp een waterput aantreffen?
  4. Visser Nanda:
    19 oktober 2022
    Inderdaad heerlijk 3 verhalen lezen.
    Miste jullie al. Wat een bijzonder land. En Annelies leuk om he te zien op de foto.
    Wat een verschil qua mensen en spontaniteit.