Dinsdag 14 november

15 november 2023 - Nogatsaa, Botswana

Ofschoon er in het roadbook stond “ 250 km kijk rustig rond en geniet van de dieren,” besloten we toch vroeg te vertrekken. Om 6:15 u waren we en route. En gelukkig bleek het de juiste beslissing.  De camping lag ineen uithoek in een delta gebied. De te volgen route klopte in het begin niet echt. Navigeren was dus belangrijk. Maar bij de ene weg was de brug afgesloten, bij een andere weg reden we het moeras in en een derde weg liep dood. Dan maar terug naar de camping. Op een gegeven moment kwamen we toch op de juiste route en konden we verder. Rond een uur of 10 kwamen we 2 auto’s van de groep tegen. Zo fijn. Dus konden we gezamenlijk verder rijden. Een mooie route volgde. Helaas ging die route ook weer door een moeras en delta. Kleine weggetjes (eerder stippellijnen)  maar af en  toe water. Hoe kwamen we aan de overkant. Cees gaf gas en probeerde de plas over te steken, maar het water kwam over zijn motorkap heen , zette de auto in z’n achteruit en kwam terug. Dat ging dus niet. Verderop geprobeerd. Nee ook te diep, op de terugweg een nijlpaard in een vennetje en zag Vera een krokodil. Het derde meer lukte ook niet dus terug naar de eerste plek. Roy ging het water in om de diepte te bepalen en naar de overkant te lopen. Dat ging redelijk dus hij kwam terug en zei dat het zou lukken. We rijden de plas in , diepte was aanvaardbaar maar om aan de overkant het water uit te rijden kwamen we voor een soort hoogte. Het liep dus niet langzaam omhoog. De auto bleef steken midden in de plas en aan de kant van Roy dieper als aan mijn kant. Via mijn raam klom Roy de auto uit. Wat nu? Inmiddels zag ik dat aan de kant van Roy de auto langzaam volliep met water. Ik pakte wat spullen (rugzak, iPhone paspoorten voor het geval als…) de auto zakte steeds iets  dieper. Aan de overkant stond een safari auto met een lier die wilde helpen ons uit de plas te lieren. Maar we kwamen de drempel’ niet op.  Vervolgens besloten de 2 auto’s waar we mee reden ons vanachter er uit te trekken. Dus werden er sleepkabels aangebracht tussen de 3 auto’s. Maar omdat Roy geen trekoog kon vinden vond hij de sleepkabel aan zijn bumper 😳.  Met 3 auto’s trekken vergt communicatie , wat niet meteen lukte. Dus onze hele bumper werd in een driehoek getrokken en de kabel van Paul knapte in 2-en . Toen kwam er een toeristen safariauto langs. De toeristen begonnen meteen foto’s van ons te maken. Nou ja zeg 🙄. Roy kroop ook steeds via mijn raam of het raam achter mij naar binnen en er kwam steeds meer water. Vervolgens zei Roy “uit de auto Annelies “, dus ik pak mijn rugzak en wilde in het water stappen. Krijgen we een discussie omdat hij het belachelijk vond dat ik mijn tas wilde meenemen. Later zeiden de andere vrouwen in de groep dat zij hetzelfde zouden hebben gedaan.  Sta ik dus met opgetrokken jurk midden in de plas . Inmiddels waren alle toeristen uitgestapt en had hun gids betere sleepkabels. Nadat alles goed bevestigd was werden we er dus uitgesleept. Pfffff.

Oversteken was dus geen optie en dus 3 kwartier terug rijden en een andere weg zoeken.

De resterende weg naar het hotel was horror, waarschijnlijk had hier bijna niemand gereden , heel smal dus heel veel krassen en takken tegen de auto’s. Zonder te stoppen (broodje in de auto) doorgereden. Onderweg diverse kadavers van olifanten gezien al of niet met aasgieren. Veel skeletten, die niet worden opgeruimd. Skeletten zijn spierwit , het ziet er heel raar uit in het landschap .

We bleven maar rijden het schoot niet op, hele stukken 20 km/u.  Soms hele gaten over de breedte van de was. En heel veel kuilen. De huurauto had wel boxen meegegeven, maar de deksels konden niet vastgezet worden en ook waren er geen spanbanden. Dus in 1 box was door al het gehobbel de dop van de mayo losgekomen en zat de hele box onder de vettigheid en een andere box was omgevallen   Ravage achterin. Bizar gewoon. En ineens een modderplas. Maar omkeren was geen optie. Uiteindelijk zijn we er toch doorheen gegaan , alhoewel ik ben omgelopen.  Ik durfde niet meer . Ik wilde niet in de auto zitten. Arme Roy, moest ie alleen door de modder.  Na een monsterrit van meer dan 12 uur en een kleine 300 km kwamen we aan bij het hotel. Ze stonden ons op te wachten met een heerlijk drankje.  De kamers waren vrijstaande tenten. Maar oh zo luxe. Nog nooit zo uit leuks gezien. Binnendouche, buitendouche (omheind) en  met uitzicht naar een meer. De tenten stonden nl rondom een meertje. Hier liepen ook een grote kudde olifanten en neushoorns rond. We mochten niet zelfstandig naar het restaurant komen maar werden opgehaald. Voordat we gingen eten kwam het voltallige personeel voor ons dansen en zingen. En uiteindelijk moesten we allemaal meedansen. Een lekker menu en heerlijke wijn hakte erin en zijn we teruggebracht naar onze tent. Roy viel als een blok in slaap, maar terwijl ik dit allemaal opschrijf, brullen er de hele tijd twee leeuwen naast mijn tent….. zo scary 🙀?
( foto’s volgen)

1. Carla:
    15 november 2023
    Pffff wat een avontuur weer zo in de wildernis!!!
    Dat gevoel en geluid van leeuwen naast de tent daar weet Rob ook alles van 😅
  2. Sylvia:
    15 november 2023
    Tjonge zeg wat een horrorverhaal weer.
    Gelukkig komt het allemaal weer goed😉
  3. Folkert Kromkamp:
    15 november 2023
    Wow wat weer een story, mooie belevenis en goed afgelopen
  4. Corstiaan:
    15 november 2023
    Wat een mooi verhaal en ik zie het zo voor mij. Roy in het water en jij in een auto die langzaam vol loopt. Respect, en wat een onvergetelijk avontuur.
  5. Helen:
    15 november 2023
    Wat een spannende avonturen beleven jullie toch.
    Zó leuk om later aan Maes te kunnen vertellen wat jullie allemaal hebben meegemaakt!

(Ik had ook mijn tas met paspoort etc. meegenomen hoor!)
  6. Lex en Joke Burgersdijk:
    15 november 2023
    Het is net of ik naar een uitzending van "lachen om home video's zit te kijken", er gaat van alles mis, maar het zijn wel serieuze misstanden waar je uit moet zien te komen. Het is een zaak van nooit opgeven, er is altijd een uitweg. Kan me voorstellen dat het je in die situaties naar de keel grijpt, maar achteraf is geweldig om erop terug te kijken en die heroïsche ervaringen te herbeleven en door te vertellen.
  7. Tijmen:
    🙉🙉 niet weeééér 🙀.
    Toch een challenge…
    Je zoekt avontuur en je krijgt het..

Ik gun jullie een rustiger ritje in Botswana.

Maar ja, je mag ook nog terug😉.
    ( dit schrijf ik vanuit mijn bed met een heerlijk ontbijtje van Mariëtte, uitkijkend over een waterige tuin met idem zonnetje. Tja en Jet doet nog een dansje..😘)
  8. Pascale:
    15 november 2023
    Schaterlachend heb ik jullie verhaal gelezen. Niet uit leedvermaak, maar je schrijft het zo beeldend en ik ken jullie zo goed, dat ik ook de hele interactie tussen jullie voor mij zie. ( wetende dat het goed is afgelopen) Ik denk dat jullie blij mogen zijn dat jullie een leen auto hebben..
    en ik denk dat jullie wereldberoemd worden. Er wordt vast een reclame brochure van jullie actie gemaakt door de reddende organisatie ‘Groetjes uit Botswana. Wilt u zonder natte voeten thuiskomen? Boek onze groepsreis! ‘

Heel bijzondere ervaring om op ‘bezoek’ te mogen zijn in de dierenwereld. Grappig dat één aapje in de boom klimt voor het eten te verzorgen van alle andere! Fascinerend
  9. Sancia:
    15 november 2023
    Oh, wat heb ik erom gelachen. Wat een belevenis weer. Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen. Zat de auto van de binnenkant niet onder de modder?
    De dag is geëindigd op een fantastische plek, begrijp ik, dat maakt ook weer veel goed.
  10. Stijn:
    15 november 2023
    Ik zie het al helemaal voor me. 😂 Misschien is het nog een idee dat Roy daar een opleiding tot gids gaat volgen? Voor een carrière-switch is het immers nooit te laat - en aan reizigers kan dan worden beloofd: "100% garantie op avontuur!" 😬
  11. Greg Kearney:
    15 november 2023
    and the adventure gets even better, what an ordeal with the car and I'm sure you are grateful to be able to get to a nice comfortable accommodation.
    Onward!!!
  12. Helma:
    OMG!!!
    Citaat; nadat ik Annelies gevraagd had of ze wel weer zo’n “stress-reis” wilde,
    nee hoor Hel, dit wordt écht een heel relaxte reis😩🙈
    Gelukkig was de plek om te overnachten het waard xx
  13. Jimmy:
    15 november 2023
    Prachtig en spannend verhaal welke gelukkig redelijk goed afloopt. Leuk om jullie reisverslag te lezen.