Dinsdag 21 november 2023

21 november 2023 - Karas Region, Namibië

Vanochtend al vroeg wakker en zie onze auto voor de deur staan🥰. Wist niet dat je daar blij om kon zijn. Roy er direct uit om met Darren (die hem gisteravond heeft gebracht) aan de slag te gaan om alles weer om te pakken.  Tegen de tijd dat ik aangekleed was en eens bij de heren ging kijken zag ik dat de extra benzinetank onder de auto schuin zat. Eerst zei Roy nog dat dat misschien altijd zo geweest was, maar bij nadere inspectie bleek hij er half los onder te hangen. Dus op de krik en Darren en Roy onder de auto. Repareren duurde algauw een flink uur en tegen de tijd dat we aan het ontbijt gingen, had Roy er alweer een werkdag opzitten. Gelukkig dat ik het zag, anders was de tank er gegarandeerd vandaag af gegaan tijdens het rijden met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk met dikke spanbanden is de benzinetank extra gezekerd.

Maar wat een apart hotel was dit. Schrijf maar op je bucketlist. Alte Kalköfen! Individuele objecten allemaal oude meuk. Maar als hotel interieur beeldig. Neem in je gedachten een oud mijnwerkersplaatsje in de USA en je komt in de buurt. Van oude emaille borden en kommen waren lampen, tuinverlichting, spiegels, waskommen etc gemaakt. Die oude koelkast in de tuin paste precies in het landschap waar elders je zou denken waarom wordt die niet opgeruimd.  Ongelofelijk creatief en bij elkaar echt heel leuk. Super diner en ontbijt. Dus echt een aanrader.

Als hobby had de eigenaresse grote kassen met ‘levende stenen’. De grootste collectie van Afrika? Van de wereld?  Het werd gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek.

De route vandaag was lekker kort, onverhard en ongeveer 100 km. We reden lekker rustig in onze eigen auto weer 😊door prachtige natuur met enorme vergezichten. Het Namibische landschap is heel anders dan die van Botswana, waar steppe en savanne de overhand heeft. Hier is alles groots, weids en ruim. Misschien wel iets droger. De route leidde ons door de Fish River Canyon! Na de canyon van Amerika de grootste van de wereld. Werkelijk schitterend.

We waren al vroeg in het hotel, de kamers waren nog niet klaar en Roy wilde direct een hike maken. Ik had er niet zo’n zin in om met die hitte naar een plateau te lopen , dus bleef in het restaurant van het hotel. Maar wat een plek en wat een luxe. Na de lunch waren de kamers klaar. Gisteren was het hotel bijzonder, maar nu ook weer. Alleen weer heel anders. Een luxe bungalow aan de rand van de canyon met een waanzinnig uitzicht. Een hele open buitendouche naast de kamer met hetzelfde uitzicht. 🤩 WOW.

1. Lex en Joke Burgersdijk:
    21 november 2023
    De plek die jullie bezocht hebben is zeker de moeite waard. Uit interesse heb ik die op Internet opgezocht en een video op YouTube bekeken over de bloemenstenen in het Lithoparium zoals ze het noemen. En de oorspronkelijke plek waar de eerste Kalkofen begin 1900 is neergezet. Zag ook foto’s van de omgeving, plateaubergen, prachtig.
  2. Annelies van Son:
    21 november 2023
    Wat geweldig dat je het hebt opgezocht. Thuis zal ik je er nog wat meer foto’s over laten zien. Zoek ook de Fish River Canyon op, waar we nu zijn. Ook prachtig. groetjes Annelies
  3. Eric:
    21 november 2023
    Ook wel eens fijn zo een rustig dagje, lijkt wel op vakantie 😬
  4. Sylvia:
    Schitterende foto’s👌
    Wat een plek. Heel byzonder.