29 oktober naar Dakar in Senegal

30 oktober 2022 - Dakar, Senegal

Vandaag staan er veel kilometers (900) op het programma, plus de grensovergang naar Senegal. Dus om 4 uur! in de ochtend vertrokken.  Het is pikdonker. In de dorpjes ligt het vee (koeien, schapen en geiten) midden op de weg te slapen. Dus laverend moet je je weg zoeken. We rijden een hoogvlakte op en belandden in de mist, dat hadden we nog niet gehad. En dat in het donker… vervolgens veranderde de weg in onverhard en heel slecht. Nu in het donker was het helemaal oppassen. Het enige voordeel was dat er nog geen ander verkeer was, want als op die weg straks de vrachtwagens zouden komen zou het nog linker worden . Aan het einde van het onverharde stuk grote en diepe modderplassen zo breed als de weg, en die liep nog omhoog ook. Dat hadden we ook nog nooit meegemaakt. Blijven rijden is het devies, maar behoorlijk pittig. Er renden wel stokpaardjes over de weg. Om 9:00 u komen we aan bij de grens van Guinee, hier moeten we uitstempelen: alle 10 vingers werden gescand en er werd een foto gemaakt. Het carnet weer gestempeld en we kunnen door naar de grens van Senegal. die ligt 57 km verderop. Na anderhalf uur rijden we Senegal binnen. Ineens een heel ander landschap en weer zo mooi. Maar hier zijn de mensen nog armer. Veel kinderen lopen op blote voeten, de huisjes zijn heel schamel en er zijn nauwelijks scooters. Er zijn handkarren en veel karretjes worden door een ezeltje of paard getrokken. Auto’s zijn ook hier heel schaars. Er is nauwelijks verkeer op de weg, er zijn wel veel vrachtwagens. Er zijn heel veel lifters, helaas hebben we maar 2 stoelen in de auto. Wel grappig om te zien dat sommige hutjes zonnepanelen hebben, jeugd een fiets en een mobieltje en dat de mensen liever in de hutjes wonen en de (half afgebouwde) huisjes naast de hutjes leeg staan en staan te verpauperen. Gedurende de middag verandert het landschap in een savanne landschap. De temperatuur is inmiddels 36C. We rijden door een delta gebied met veel schitterende vogels en watervogels, en zien ook pelikanen. Nog even in de file bij het binnen rijden van Dakar en eenmaal in het hotel nog even snel naar een plaatselijk marktje. Bekaf van de lange dag  wilden we in het hotel eten, bleek er een Halloween feest te zijn. Enorme herrie en iedereen in een Halloween kostuum. We kregen de ober zo ver om ons diner zo ver mogelijk van de herrie op te dienen. En dat was een heerlijk plekje buiten op het terras.

1. Pascale:
    30 oktober 2022
    Hoop dat jullie nu een beetje kunnen bijkomen van de afgelopen dagen! Volgens mij begint nu de overtocht dwars door de woestijn voor jullie 🌵
  2. Tijmen:
    31 oktober 2022
    Lieve Roy en Annelies,
    We misten jullie berichten al een paar dagen. Want ja, we ‘reizen mee’. Terwijl Lula de verkiezingen in Brazilië heeft gewonnen, de graanexport vanuit Oekraïne is gestopt, en Max zijn 14e historische overwinning heeft behaald, rijden jullie door het prachtige Afrika. Maar de mensen in Guinee en Senegal lijken er niet van te kunnen profiteren. Gezien de nullen op de bankbiljetten zal de inflatie er vele malen hoger zijn dan in Europa😱.
    Knap dat er toch elke dag een reisverslag is. Want de lange dagen, de vermoeiende trajecten vergen de nodige energie!
    Vanaf Dakar naar Parijs is natuurlijk een bekend traject….
    Dat is al zo vaak gereden🤣
    Gewoon de bandjes wat zachter en gassen😘😘.

P.S.Vergeten jullie niet de ski’s te waxen als je terugbent 🎿 (vrijdag eerste sneeuw verwacht in Flims)
  3. Pascale:
    31 oktober 2022
    Tijmen zijn reacties zijn ook altijd leuk om te lezen…🤣
  4. Carla:
    Haha, ja vind ik ook:-)
    Geweldig die uitgebreide verslagen Annelies!
    En wat zijn jullie moedig!