Zaterdag 11 november

11 november 2023 - Tsumeb, Namibië

Na onze vorige reis is er een hele nieuwe versnellingsbak in de auto gemonteerd. Maar nu heb ik er geen vertrouwen meer in, weer stuk. Hadden we niet door dat zand moeten rijden of…? Je gaat malen maar je weet het niet. Ik kon er vannacht niet van slapen.
Je bent vroeg wakker en hoopt al snel op een telefoontje van de garage. Die kwam een uur of 10. Niet te maken, onderdelen niet op zaterdag elders te krijgen en ze gaan maandag verder zoeken. We hebben eerst maar een kamer voor nog een nacht in dit hotel geboekt 🤞. Veel contact met de Jenny van Travel-Uncharted (Pauls en Michelles bedrijf. Ze zijn enorm behulpzaam, zo fijn. De oplossing. Er is nu een huurauto met daktent en uitgerust met kampeerspullen onderweg uit Windhoek (hoofdstad van Namibië) en komt over een paar uur aan. Ja toen moesten we nog meer uit de auto halen, maar hoe? Zonder taxi’s doe je niet veel. De garage had de oplossing; een lieve medewerkster van de garage kwam ons ophalen met haar auto, bracht ons naar de garage, daar kregen we alle tijd om te pakken wat we nodig denken te hebben. En bracht ons terug naar het hotel. Het paste allemaal maar net in haar kleine autootje. Maar ook nu weer zulke lieve mensen. Offert ze toch een halve zaterdag voor ons op. Het hotel heeft wasmachines en drogers. Dus voor 3 muntjes konden we vandaag even lekker alles wassen. Ook alles wat uit de auto is gehaald zat onder het stof. Mooie gelegenheid om alles weer een beetje schoon te maken en opnieuw in te delen.
Morgen vroeg weg en de grens over naar Botswana. De groep achterna (net als vorig jaar 😳) en hopelijk zien we ze dinsdag weer.
Onze auto wordt teruggebracht naar Walvisbaai door Paul en z’n team.

1. Helen:
    11 november 2023
    Dit is toch niet wat jullie voor ogen hadden, maar wat ontzettend fijn dat er zo’n kundig team achter jullie staat en jullie gelukkig weer verder kunnen.
    Probeer niet alleen de auto, maar ook de ellende achter te laten en te genieten van alles wat nog komen gaat!
  2. Lex en Joke Burgersdijk:
    11 november 2023
    Lees net de 2 verhalen van gisteren en vandaag. Wat een doffe ellende met de auto, staat haaks op de 2 laatste video’ s van spectaculaire ritten door het zand en water, die ik ook zojuist bekeek. Gelukkig komt er een vervangende auto aan, sta verbaasd dat dit in zo’n land zo snel kan worden geregeld en dan kan het avontuur weer worden voortgezet.
    Hopelijk zijn jullie de ellende snel vergeten en gaan, als het ware herboren, nieuwe ervaringen tegemoet.
  3. Folkert Kromkamp:
    11 november 2023
    Dat is jammer en dus dubbel pech. Als het een automatische versnellingsbak is, moet je een extra oliekoeler installeren. Zeker in zandduinen. Dan gaat de bak kapot van de 120 en 150 serie. Nou hopelijk maken ze de versnellingsbak snel en vakkundig.
    Ook zodra je zan ingaat bandendruk verlagen en niet pas als je vast staat. De versnellingsbak wordt loeiheet met verkeerde bandendruk.
    Het is maar een goedbedoelde tip van mij.
    Veel plezier en hopelijk blijft de landcruiser de rest van de reis probleemloos.
  4. Annelies van Son:
    11 november 2023
    Super tips Folkert! Aflaten is zeker bekend! Het was geen automaat, maar blijkbaar ook kwetsbaar bij de 120
  5. Sancia:
    11 november 2023
    Niet fijn, maar wel super dat er zo snel een vervangende auto geregeld is. Hopelijk verloopt de reis verder voorspoedig 🤞🏼
  6. Tijmen:
    Geniet van Botswana!
  7. Mariette:
    Wat een pech R&A!
    Reizen is beleven. Dat doen jullie zeker! Nog veel meer dan zonder kapotte auto. Neem (ook) alle mooie ervaringen mee en op naar Botswana en nieiwe belevenissen. 😘👍
  8. Eric:
    12 november 2023
    Dit is mij wel een beetje te avontuurlijk 😬, wat een ellende.
    Goed geregeld met een prachtige huur auto om weer verder te kunnen.
    Hou je taai Annelies, de ellende laat je altijd achter je.
  9. Pascale:
    12 november 2023
    Jullie gingen voor het avontuur!…. En je ziet… uiteindelijk komt het altijd weer goed! Dus volgende keer geen paniek en denken het komt goed! Veel plezier met het ontdekken van Botswana🥳
  10. Greg Kearney:
    15 november 2023
    sorry to hear of the problems with the vehicle but very fortunate to get a rental in such a quick time.
    hopefully now a much better experience the rest of the way.