20 oktober auto reparatie en en route

21 oktober 2022

Ik dacht dat we een paar uurtjes zouden moeten rijden. Helaas de weg naar de grens van Nigeria en Benin was lang, redelijk van kwaliteit en behoorlijk druk. Te meer omdat er rond de hoofdstad van Nigeria, Lagos niet echt een ringweg is. Na een verschrikkelijk rit (de hele nacht door). Natuurlijk veel checkpoints, het blijkt een vorm van werkverschaffing te zijn. Soms zijn het zigzag posten met dikke boomstronken waar ze al zigzaggend door heen moet rijden. Op de eerste en laatste boom staat dan een fakkel te branden. Nauwelijks te zien als je snel aan komt rijden met verstralers op en in het pikkedonker.
Het is heel druk onderweg met heel veel vrachtverkeer. Bij Lagos werd het nog even spannend. Jongens met stokken langs de weg geven aan hoe je langs de file kan en leidden ons een zijweg in, maar Michelle gaf hard gas en scheurde via de greppel, (je hebt een off-road auto of niet) langs de file. We zagen gedurende 10 km overal schorem staan met stokken. En sloegen op vrachtwagens voor geld, de vrachtwagens konden door de file die niet voor of achteruit. Michelle was een meester in ‘gassen’ en we waren erg blij dat we Lagos achter ons konden laten. We reden de hele nacht door en kwamen uiteindelijk om 7:00 u bij de grens. Hier kwamen we het 3e team van de organisatie tegen. Zij zouden de overgang voorbereiden voor de groep die daar vandaag zou aankomen. Procedure was vlot en we reden Benin in. Wat een verschil ! Bijna een westers land: stoepen, putten, prachtige wegen EN zijwegen, scooterrijders dragen helmen, akkers, stenen gebouwen en winkels, reclames over vluchten naar Parijs . Het oogde allemaal zo anders. Ook de oceaan was weer in zicht, een mooie weg langs de kust  en om 10:45u kwamen we bij de grens van Togo  hier bleef Speedy achter, die zou de groep opvangen en hun bij deze overgang begeleiden. Om 12:15 rijden Michelle en ik Togo binnen. Zodra we binnen zijn direct een politie post. We moesten betalen voor de weg. Maar we hadden nog geen geld.  Volgens de politie was er geen ATM, na veel gedoe was hij tevreden met wat koekjes en chocolade voor z’n collega . Het begon weer…
heel erg moe kwamen om 13:15 u bij het hotel aan. Heerlijk gedoucht en als een blok in slaap gevallen.  Het is nu 4:45 en ben nu klaar wakker. Maar vandaag is het een rustdag. Heerlijk na al die dagen. De lieve foto’s en filmpjes van Maes en jullie reacties doen goed. Vanaf nu zal de reis een stuk relaxter worden.

Roy kon uitslapen. En donderdag kwam eindelijk het juiste onderdeel aan.  Paul heeft zelf meegeholpen met repareren en rond een uur of 4 was de auto klaar en zijn ze gaan rijden. Ik verwacht ze straks ook doodmoe in het hotel.

1. Tijmen:
    21 oktober 2022
    Wel shit voor Roy dat hij zijn muntenverzameling niet heeft kunnen uitbreiden 🤣.
    Als we deze dagen even ‘overslaan’ lijkt er hierna een prachtrit op jullie te wachten. Maar die wordt vast saaier😉🙏🏼.
    Hopelijk krijgt Roy ook de kans om uit te slapen vandaag ( als bijrijder?!).
    Bijzonder als je straten met stoepen gaat waarderen! Die hebben we in NL al jaren en dan kun je de gemeente appen als een tegel uitsteekt😀. Jullie gaan straks vast alles in NL met ‘herboren’ ogen bekijken.
    Veel plezier en rust ( op het gevaar af dat het saai wordt..)
    Liefs, Tijmen
  2. Carla:
    21 oktober 2022
    Rust lekker uit en fijn dat Roy weer snel bij je is en de auto hersteld!
    Respect voor jullie en vooral ook de reisleiding.
    Dikke knuffel xx
  3. Eric:
    21 oktober 2022
    Je hebt het alweer prachtig beschreven.
    Dit avontuur had je niet van tevoren kunnen bedenken, het is werkelijk een “world challenge” geworden.
  4. Saskia:
    21 oktober 2022
    Dus bijna een bijvrouw voor Roy. Weer een heel andere verzameling dan munten 😀 Heb je als je terug komt al een ticket naar Bonaire geboekt om bij te komen? Wat zal je/jullie moe geweest zijn. Lekker om nu te kunnen te relaxen.
  5. Thomas:
    21 oktober 2022
    Ik mag hopen dat Roy niet ineens een hele muntenverzameling heeft als ie straks in het hotel aankomt :)
  6. Annelies van Son:
    🤣🤣🤣🤣🤣🙏🏻
  7. Pascale:
    21 oktober 2022
    Dit AVONTUUR in hoofdletters!!!!! en dan ik nog Roy moeten achterlaten met de auto….
  8. Folkert Kromkamp:
    21 oktober 2022
    Ja wat een story, hopelijk komt Roy ongeschonden langs de boys met de stokken. Dat is een serieus dingetje. Gelukkig Toyo weer gerepareerd. En Annelies, ik zou inderdaad Roy eens onderzoeken op nieuwe jou onbekende muntjes....
    Veel plezier weer nu jullie weer samen zijn.
    Groetjes Folkert
  9. Lex en Joke Burgersdijk:
    21 oktober 2022
    Jullie vallen van de één in de andere verbazing, sommige gebeurtenissen zijn nog enigszins beangstigend maar je voelt je denk ik beschermd door de groepsgrootte. Het is wel een reis met veel schakeringen en vraagt heel wat van je uithoudingsvermogen, maar zo bijzonder, once in a lifetime.
  10. Corstiaan:
    21 oktober 2022
    Wat een ongelofelijk mooi, spannend, uitdagend avontuur beleven jullie toch ! Echt heel erg bijzonder en wat een mooie indrukken maar vooral doorzettingsvermogen. Go for it, and stay save.
  11. Greg Kearney:
    27 oktober 2022
    A challenging adventure is an understatement to say the least. So glad the car is fixed and Roy is back
    with you.