31 oktober

31 oktober 2022 - Dakhla, Marokko

Het hotel was niets bijzonders en we moeten nog wat kilometers maken. Maar wat een saaie dag. Bijna 1 rechte asfalt weg dwars door de woestijn. In het begin nog wel wat kamelen en tentenkampen. Maar allemaal heel leeg of verlaten. De grens naar Marokko was zowaar een welkome afleiding, alhoewel dat helaas 6 uur heeft geduurd. Bij aankomst ging de grens net dicht, vanwege lunchpauze. Sta je daar met talloze vrachtwagens en ander verkeer in de hitte te wachten… wel bijzonder was dat de auto eerst besnuffeld werd door drugshonden en vervolgens moesten we een grote loods inrijden en werd de auto met xray gescand. We mochten door 😎.

Maar net over de grens hield de auto ineens in. Roy had geen power meer. De auto ging steeds langzamer rijden. Na 60 km een Shell gelukkig.  De baas wist het direct! De luchtfilter was verstopt. Fluitje van een cent, binnen een minuut was het opgelost. De garage monteurs bood aan ook de filters van de 2 andere auto’s waar we mee reden te controleren. Niets mis mee. De andere Toyota was ook zo schoon, echter Bob rijdt een splinternieuwe Defender . Dat bleek even een klusje. Een goed uur vertraging. We rijden verder in het donker naar Dakhla. We kregen onderweg een sms waar het hotel zou zijn. Ineens van de weg af en 5 km de woestijn in. In het donker. Zouden we wel goed zijn?  Maar we komen uit bij een super leuk resort. Waarvan het restaurant een soort bedoeïenen tent is. Beeldig. Heerlijk gegeten en met een groepje tot laat wijn gedronken.

1. Lex en Joke Burgersdijk:
    1 november 2022
    Wij lezen met verbazing de indrukwekkende verhalen en wat opvalt dat er weinig tijd is om rustig iets in de omgeving te bekijken. Veel strenge controles en behandelt alsof je een crimineel bent. Jullie leggen heel pittige trajecten af, vraagt uiterste concentratie om op de weg te letten, niet iets om met een luxe wagen te doen. Maar in the end een onuitwisbare ervaring die maar weinig mensen hebben kunnen doen en dat is uitzonderlijk.
  2. Folkert:
    1 november 2022
    Weer een belevenis. Maar ik vind ook dat jullie te grootte afstanden rijden, dat ten kostte gaat van de belevenis van omgeving en natuur. Ook de rust ontbreekt zo in deze reis. Maar goed het is een adventure en jullie hebben hem beleefd zeg ik. De mooiste dingen blijven een onuitwisbare herinnering.
    Eind januari heb ik Algerije reis georganiseerd, 34 dagen , op mijn reizen rijden we van 9 tot 1600 of 1630, zodat er tijd is om te ontspannen en bij kampvuur bij te kletsen.
    Jammer dat jullie Dakar niet hebben bezocht en Lac Rosé in de mist verborgen was. Het is immers door de Dakar Rally zo'n icoon geworden om eens echt te zien.
    Nou Roy en Annelies ik wens jullie weer mooie momenten op het vervolg van het laatste deel van de reis in Marokko.
  3. Pascale:
    1 november 2022
    Nog even een ‘cooling down’ in Marokko! ( en ik mag hopen voor jullie een luxe hotel in Marrakech 🙏) Voordat jullie de poort van het ‘paradijs’ Europa zullen bereiken. 🫶
    👏🙌 Ik denk dat niemand van jullie lezers het na zullen doen, wat jullie de afgelopen 11.000 km! hebben doorstaan💪💪
    Europa wordt een makkie..😂🤣
  4. Pascale:
    1 november 2022
    Ik lees dat jullie je voor januari al kunnen opmaken voor Algerije…😄
  5. Greg Kearney:
    4 november 2022
    I agree with what Folkert wrote and express my admiration for the journey you are taking.
    Thank you for your blog and the very good descriptions of your trip.