15 oktober - Dag 19 naar Banyo

19 oktober 2022 - Banyo, Kameroen

Om Nigeria binnen te komen moeten we een omweg maken in Kameroen. Dus op naar Banyo, na 135 km werd de weg onverhard. Die onverharde weg was nog eens 140 km! En dat is een eind, daar hebben we 6 uur over gedaan. Des te meer je naar het noorden rijdt, hoe meer minaretten en moslims je ziet; de kleding is fleuriger en de mensen vrolijk en gezellig. Het lijkt minder stressvol. Ze zwaaien allemaal. Veel dorpjes hebben een waterpomp, kinderen spelen met (fiets)banden, zoals bij ons vroeger en een enkel kind heeft een fietsje. Wat wel opvalt is dat in de marktjes alles door elkaar staat: uitlaten naast vlees en daarnaast fruit en cement en kleding. De wegen zijn deels modderig, zodat het voorkwam dat midden op de weg een groot varken een heerlijk modderbad nam. Onderweg 2 tolpoortjes gehad. Maar de touwen zijn vervangen door planken met spijkers. Daarnaast (ik heb het geturfd) 22 politie posten! Onderweg kwam Peter nog vast te zitten, hij was met de modder in een greppel gegleden, dus moest hij met een lier losgetrokken worden. Toch wel moe aangekomen in een heel erg eenvoudig hotel. Ondanks het hotel, hebben we toch in onze daktent geslapen. Toen hij eenmaal opstond, hoorden we dat we de volgende ochtend om 6 uur zouden vertrekken. Dus extra vroeg op (zonder ontbijt, dat had het hotel niet) omdat de tent opruimen nog altijd 3 kwartier duurt.