9 en 10 oktober republiek Congo, Brazzaville

10 oktober 2022 - Brazzaville, Congo-Brazzaville

Gisteren om half 6 op om Max Verstappen te kijken. Helaas werd de wedstrijd ivm regen uitgesteld. Om 7:00 ‘s morgens vertrokken. De rit leidde eerst door berggebied met heel veel haarspeldbochten. Veel autowrakken langs de weg en 15 min voor ons was een vrachtwagen gekanteld, de rook kwam er nog uit. Ipv een gevarendriehoek leggen ze wat takken en pollen gras op de weg. Dus het is steeds oppassen.
We werden door de politie aangehouden omdat Roy een vrachtwagen inhaalde en de agent dat op die plek niet verstandig leek. Niets aan de hand, we konden doorrijden. Later weer aangehouden omdat Roy een foto maakte van het marktje waar ik doorheen reed. De politieagent wilde de iPhone zien en bladerde door Roy’s foto’s. Blijkbaar was het toch goed en we konden weer doorrijden. Je merkt wel dat de mensen het helemaal niet leuk vinden om op de foto te gaan, ze reageren erg bozig. Ik ben dan ook heel voorzichtig met foto’s van personen te maken en zonder te vragen, doe ik het zeker niet. Na ongeveer 250 km kwamen we uit de bergen en veranderde het landschap in mooie valleien en prachtige vergezichten.  7 tolpoorten verder (gelukkig had Roy genoeg geld bij de grens gewisseld met de handelaren). Alles cash betalen, maar ATM’s zijn er niet of zijn leeg. Na 8 uur rijden aangekomen in Brazzaville, de hoofdstad van de republiek Congo. Het ligt aan de rivier Congo (die enorm hard stroomt). En aan de overkant ligt Kinshasa, de hoofdstad van de democratische republiek Congo. Nergens ter wereld liggen 2 hoofdsteden zo dicht bij elkaar.
Vandaag een rustdag. Geen rit. Maar rust is anders, dat komt wel weer als we thuis zijn denk ik. De hele ochtend zijn we bezig geweest om een benzinestation te vinden. Er zijn er genoeg, maar de meeste hebben geen benzine. De 5e was gelukkig raak. Ook de auto laten wassen en wat boodschappen gedaan. Het leek een buurtsuper, maar €86,00 is veel geld voor een klein beetje boodschappen. We sponsoren de lokale economie hierbij, denken we dan maar. Roy heeft voor het hotel de daktent uitgeklapt om even te luchten ( na de kampeeractie in het oerwoud was de tent wat nat geworden en je wilt voorkomen dat er schimmel inkomt).

1. Lex en Joke Burgersdijk:
    10 oktober 2022
    Tja, foto's maken, kennelijk voorzichtigheid geboden. Je kijkt tocht vreemd op als een agent jouw foto's op de Iphone bekijkt. Neem aan dat de foto's naar de Cloud gaan, mocht er wat gebeuren met de Iphone dat je in ieder geval een back-up hebt. Het is en blijft een wonderlijke reis met veel onvoorziene en eigenaardige gebeurtenissen, zeker spannend allemaal.
  2. Carla:
    10 oktober 2022
    Mooi schoon gewassen de auto.
    VOORZICHTIG rijden nu, anders wordt ie weer vies!
    Zo spannend om jullie te volgen! Wat een waaghalzen met z'n 2en :-)
  3. Tijmen:
    Wow jongens.
    Jullie mogen de Toyota best even verwennen! Dat ‘monstertje’ doet het geweldig op deze wegen.
    Hij staat nu dus weer te glimmen.
    Eigenlijk een momentje om ‘de congolaise’ ( het volkslied ) te zingen.
    Ik denk dat de buurtwinkel jullie als olie bobo’s heeft ingeschat. Want met 5500 euro als gemiddeld jaarinkomen lukt het niet om 86 euro voor wat boodschappen wekelijks vol te houden.
    Qua benzine lijken het wel Franse toestanden (50% van de pompen geen benzine). Maar ja Congo was dan ook een franse kolonie.
    Geniet van jullie rust middag.
    En morgen gezond weer op.

Max is ondertussen wereldkampioen🤣👌
  4. Visser Nanda:
    Yess Max wereldkampioen.
    Wat een mooie bijzondere trip.
    Ook weer fijn de auto schoon. Geniet van jullie rust dag. En dan weer verder. Geniet 😊
  5. Sancia:
    10 oktober 2022
    Leuk om jullie belevenissen weer te lezen. As l die verschillende culturen. €86,- voor boodschappen? Die hebben zeker een goede dag gehad🤣.
  6. Pascale:
    11 oktober 2022
    🎥 het verhaal van de foto’s is herkenbaar… wij hebben in Senegal moeten rennen voor ons leven na het maken van een foto van een groep vissers. Ze kwamen schreeuwend met stokken en messen achter ons aan….
    De auto is nu wel heel opvallend geworden voor Afrika…🤣😂 Gelukkig heeft daar een Afrikaan ook weer aan kunnen verdienen.
    Allemaal fantastische verhalen om te lezen Annelies! Xx