23 oktober Ghana Cape Coast

25 oktober 2022 - Cape Coast, Ghana

De weg naar Cape Coast was prachtig, mooi land en prachtige vergezichten en de kustweg was geweldig , hoge golven en mooie zandstranden en een baan palmbomen tussen het strand en de weg. Aan de Cape Coast zijn een 40-tal forten gebouwd. We hebben er een aantal bezocht. In eerste instantie ging het om handel in goud en ivoor van de VOC. Al snel werden het kazernes waar de slaven werden opgesloten in de bunkers, totdat ze naar Zuid en Noord Amerika werden verscheept. Soms zaten ze maanden in die kelders. Het was ongelofelijk. Er zijn uiteindelijk 1,5 miljoen slaven verscheept naar Amerika door Nederlanders, Engelsen, Portugezen, Spanjaarden en Zweden. Je voelt je er heel ongemakkelijk bij.

1. Mariette:
    25 oktober 2022
    Tragische geschiedenis hè!
    Heel mooi boek om te lezen als jullie weer thuis zijn: zwarte man met het witte hart van Arthur Japin
  2. Visser Nanda:
    25 oktober 2022
    Wat een verhaal en ook triest. Dit mag nooit vergeten worden.
  3. Lex en Joke Burgersdijk:
    De bekeuringen vliegen om de oren en dan dreigen met de rechtbank. Je bent blij als het weer eens goed afloopt. Ik denk dat ik volgend jaar maar gewoon in een Europees land op vakantie ga.