18 oktober

19 oktober 2022 - Asaba, Nigeria

Om weer bij de groep te komen, wederom om 6 uur rijden. Crackers met pindakaas zijn in zo’n geval uitstekend. Ook nu weer een lange dag met Afrikaans asfalt. Het is bizar. We verdenken de dorpsbewoners ervan dat ze de kuilen zelf graven om het verkeer rustiger te laten rijden. Ook sommige checkpoints zijn gewoon gemaakt voor de verkoop van waren. Je staat stil, praatje pot en dan allerlei mensen om je auto met pinda’s of limonade. Roy werd een meester in het aan de gang houden van de auto, maar dat ging ten koste van politie, brommers en andere auto’s. In de middag reden we op strak asfalt, dat wil zeggen 1 weghelft was klaar van de snelweg. Alle verkeer over die weghelft, terwijl de pijlen in tegenovergestelde richting wijzen. Je voelt je een spookrijder. Dan ineens een grote berg zand en moet iedereen naar de andere weghelft. Maar denk niet dat dat gaat zoals bij ons. Gewoon door de middenberm je weg zoeken, geen grasspriet verwijderd en alle verkeer (heen en terug) allemaal over hetzelfde glibberige en hobbelige paadje: vrachtwagen, taxi’s en auto’s. Het recht van de sterkste geldt. Dus chaos. En dan weer heel slecht wegdek , het is ongelofelijk. En dat met onze auto waarin we niet kunnen schakelen 😫. In de middag kwamen we in de file. Helemaal erg. Als je stopt, omdat de voorganger stopt, motor uit. Opnieuw starten, maar dat gat voor je is inmiddels opgevuld met ander verkeer. We besloten te stoppen en te wachten tot de file voorbij was. Roy dacht aan zijn startmotor. Het was een uur of 3. Om 8 u leek het rustiger. De organisatie auto was inmiddels aangekomen en zou ons een escort geven. Na 25 m weer stoppen en optrekken. Hij besloot ons te slepen en aangezien 22 km verderop een hotel was, konden we daar overnachten en vandaag de auto naar een garage brengen. Zo’n sleep is spannend, want zelfs vrachtwagen denken het gaatje tussen onze 2 auto’s nog te kunnen opvullen. Om half 9 staat het stil. We moeten een brug over. 6 rijen dik verkeer. De brug is alleen heen of alleen terug. Naar Autoriteiten wordt niet geluisterd, dus als je van 2 kanten de brug oprijdt staat het vast. Dan moet alles achteruit. Wachten is het devies, ook hier wordt er van alles verkocht. Idee: maak van je kruiwagen een bbq en je kunt langs de autos saté verkopen. Er zijn zeker 4 man over de sleepkabel gestruikeld.

Om half 2 s nachts ! konden we de brug over, weer een lange nacht… maar als je nu denkt dat je de laatste 12 km vlot naar het hotel rijdt ? Direct na de brug weer een politie post (zo creëer je weer files) en daarna nog 2 controles! Vervolgens kreeg de auto die ons sleepte een lekke band. Ik lag om 4 u in bed. Maar kon nu uitslapen.

1. Carla:
    19 oktober 2022
    Pffff. echt wel blij als je dan in bed ligt!!!!!
  2. Folkert Kromkamp:
    19 oktober 2022
    Pfff wat een dag en een tegenvaller met de auto even. Hopelijk snel gerepareerd weer.
    Ja die controles, daar wordt je niet vrolijk van, kost veel tijd en wordt inderdaad vaak gebruikt om zaken te verkopen geld te bietsen.
  3. Mariette:
    19 oktober 2022
    Jongens, wat een tegenvallers! Dapper hoe jullie je de laatste dagen er door heen slaan. Gelukkig even een rustige dag voor de boeg met hopelijk een oplossing voor de auto. Fingers crossed. Succes en blijf genieten. 😘
  4. Sancia:
    19 oktober 2022
    Wat een spannende reis en wat een avontuur ook. Je vraagt je ook af waarom al die checkpoints nodig zijn. Waarschijnlijk om aan je te verdienen. Ik hoop dat de auto snel gemaakt wordt en jullie weer op pad kunnen. Maar ik verwacht dat dat ook nog wel even kan duren. Succes en rust lekker uit!
  5. Tijmen:
    19 oktober 2022
    Natuurlijk wisten jullie dat het een groot avontuur zou worden. En dat het zwaar zou zijn.
    Maar donders! Dit is echt bikkelen (en dan heb ik het niet alleen over het tekort aan nachtrust..).
    Vinden de andere - ervaren rijders- dit alles herkenbaar?
    Een koppeling/ versnellingsbak repareren is meestal geen klusje van 1 dag… maar ze laten jullie vast niet achter. De organisatie verricht ook wonderen.
    De foto’s zijn prachtig! De modder/ extreme regelval is bizar. En alles rond ‘hoofdwegen’ draait om handel in spullen.
    We duimen dat jullie weer veilig in Almere aan zullen komen.
    En wat zullen jullie dan lekker slapen 😴
    Lieve lieve groetjes😘😘
  6. Pascale:
    20 oktober 2022
    Het is wel duidelijk, dat het onmogelijk is om zo’n reis alleen te ondernemen. Gelukkig dat de organisatie van alle kanten behulpzaam kan zijn. Ik hoop dat jullie een hele goede reparateur zullen vinden 🙏😘