1 november

1 november 2022 - Guelmim, Marokko

Bizar om je te realiseren dat we op 27 september met deze monsterrit zijn begonnen en het nu al november is. Vandaag rijden we maar liefst 950 km door desolaat gebied. Aan de rechterkant de Sahara en aan de linkerkant de atlantische oceaan. Een enkel tentje aan de kust met wat hengels. Sommige auto’s langs de kust zijn helemaal ingepakt. Je kunt je gewoon niet voorstellen dat hier nog mensen wonen. Onderweg is niets te zien en te beleven. De cruisecontrol staat op 125 en iedere 100 km een rotonde waar we weer rechtdoor moesten, 1 rechte lange weg dus. Het waait wel hard en het is 31C , echt zuinig rijden is er niet bij (15,4l/100 km🙈). Af en toe een waarschuwingsbord “Opgepast voor dromedarissen “, maar we zien helemaal geen enkel beest. Het koffietentje naast de benzinepomp was wel leuk. De espresso die Roy bestelde was Arabische koffie, dus pas op voor prut. Maar lekker sterk en de thee kwam in een leuk Arabisch theepotje.

Loodrecht op de kust staan enorme rijen windmolens en soms wat velden met zonnepanelen. Ook hebben sommige schamele tentjes zonnepanelen. Ook hebben de bewoners hun terrein mooi afgebakend met rijen stenen.

In de voormiddag rijden we door een heel ‘modern’ plaatsje, brede wegen met vlaggen, leuke gebouwen, planten in de middenberm (en 4x meer mannen als vrouwen op straat 🧕).

Ik blijf me verbazen over wat ze in Afrika allemaal vervoeren. Ik heb karren gezien met ezeltjes erop, scooters met bankstellen of hokken vol met kippen hoog opgestapeld, busjes met geiten OP het dak en nu rijden we ineens achter een auto waarin 2 dromedarissen zitten.

Er was in de groep wat discussie ontstaan over de lange rij-dagen, hierdoor heeft de organisatie het programma wat aangepast. Vandaag slaan we het hotel dat voor vanavond gepland was over en rijden door naar het hotel van morgen. Hier zullen we 2 nachten blijven. Morgen is er geen rijdag, maar krijgen we een workshop duinen rijden van Paul. Hij schijnt een autoriteit te zijn op dit gebied. Ook de reis in Spanje is aangepast. Ipv in 1x 1000 km te rijden van Soto Grande naar San Sebastián zullen we in Madrid een extra overnachting maken. Het betekent wel dat we nu donderdag Ipv woensdag thuis komen. Maar ik vind het wel fijn. Dan hebben we ook nog even tijd om Eric en Nicolaï in Marbella gedag te zeggen.

1. Kelly:
    2 november 2022
    Wat vliegt de tijd!! Geniet er nog maar van, heel bijzonder allemaal
  2. Helma:
    2 november 2022
    Fijn om het wat “rustiger” aan te kunnen gaan doen Annelies en heerlijk dat jullie richting de bekendere wereld rijden! Liefs Helma💋💋
  3. Visser Nanda:
    2 november 2022
    Wow wat gaat de tijd snel.
    En wat dicht zijn jullie dan bij ons ook .
    Wij zitten Benahavis 15 km nabij Marbella.
    Ik zeg toeteren .
    Ik denk dat je niet kan beseffen wat jullie allemaal gezien en meegemaakt hebben .
  4. Eric:
    2 november 2022
    Inderdaad een monsterrit door een onbegaanbaar continent. Tenminste tot nu toe……jullie hebben het aangedurfd.
    Nu bijna de beschaving weer bereikt en ik verheug mij erop jullie maandag te zien.
  5. Tijmen:
    2 november 2022
    Als je maar hard genoeg drukt ontstaat er vanzelf rebellie.
    Als zelfs de ouwe rotten vinden dat het te snel gaat, dan is dat ook zo. De actie is gelukt! Nog een dag langer vakantie🤣👌.
    Mogelijk kunnen jullie in Madrid een afscheidsfeestje houden en een reünie afspreken.
    Lekker langzaam naar Parijs etc etc.
    Laat wel ff weten wanneer jullie aankomen. Want daar willen we wel met bloemetjes ( gladiolen zullen er mogelijk niet meer zijn🤣) staan!
    Een beetje recalcitrante reactie. Maar bedoeld te ondersteuning😘.
  6. Pascale:
    2 november 2022
    Niet te geloven dat jullie vlg week al weer terug zijn. Jullie zullen wel een paar dagen nodig hebben om weer langzaam te ‘landen’
    Geniet nu nog volop van de groep en de twee rustdagen.
  7. Mariette:
    2 november 2022
    Jullie gaan de laatste noord Afrikaanse indrukken opdoen. Wow, dan zit het er al weer op. De foto met die 2 dromedarissen in de auto is geweldig. Geniet van Marokko met de soeks met heerlijke geuren en de blije kinderen op straat.